Nieuwsbrief – maart 2024

Contracten met diverse bedrijven
Enige tijd geleden zijn medewerkers van een ‘ontstoppingsfirma’ mogelijk bij u aan de deur geweest met het voorstel een contract af te sluiten. In de lift heeft namens de huismeester hieromtrent al een bericht gehangen. Wij willen u er op attent maken dat het niet zinvol is om voor een aantal zaken met bedrijven afspraken te maken omdat bepaalde zaken eigenlijk gewoon via de VvE geregeld worden.

Onze huismeester is in 1e instantie aanspreekpunt bij verstoppingen, lekkages et cetera. In de afgelopen maanden zijn al meerdere eigenaren geconfronteerd met bijvoorbeeld malafide slotenmakers en loodgieters/installateurs. Dat heeft o.a. ook geresulteerd in veel problemen met boilers, waarover wij u in een eerdere nieuwsbrief hebben geïnformeerd. Neemt u in noodgevallen dus eerst contact op met de heer Querol.

Opstalverzekering
Wij hebben u geattendeerd op het mogelijk onderverzekerd zijn v.w.b. de dekking voor opstal. Dit is misschien door ons niet goed en duidelijk verwoord. Bijgaand in dit verband een nadere uitleg.

Op onze VvE gebouwenverzekering zijn kosten voor herstel van woningverbetering tot 10% van het verzekerde bedrag gratis aanvullend meeverzekerd. Dit is standaard opgenomen in de polisvoorwaarden. Als VvE zijn wij verzekerd voor de herbouwwaarde van het pand voor ca. 50 miljoen Euro. Binnen de polis is 10% meeverzekerd/extra verzekerd = dus ca. 5 miljoen.

Het maximum van 10% geldt voor de hele VvE en per schade. Dit betekent dat per kleine schade dit bedrag aanvullend is verzekerd, maar wanneer alle appartementen tegelijkertijd verloren gaan door bijvoorbeeld brand, dit maximum van 10% ook geldt.

Het betreft een vangnetdekking. Dat houdt in dat als u het eigenarenbelang niet hebt bijverzekerd, deze bepaling toch nog dekking biedt.

In dit verband kunt u eigenarenbelang lezen als “diverse woningverbeteringen”.

In feite bent u dus via de VvE voldoende verzekerd, maar als bij een grote schade extreem dure zaken zoals bijvoorbeeld een speciaal keukenblad of luxe douchecabine verloren gaan is het verstandig de inboedelverzekering aan te passen. Want de opstalverzekering gaat uit van een herbouwwaarderegeling (in dezelfde staat terugbrengen als direct voor het voorval).

Het kan dus zijn dat bij een schade de inboedelverzekering een gunstigere uitkering kent dan de opstalverzekering.

Volkshuisvestingsfonds
Wij hebben van de Gemeente Delft nog niets vernomen over de stand van zaken m.b.t. de aanvraag voor onze VvE. Vanzelfsprekend houden wij u op de hoogte.

Proefwoning
Inmiddels zijn er diverse voorzieningen aangebracht. Wij zullen u op korte termijn laten weten wanneer u zelf een kijkje kunt nemen. Naar verwachting zal dit in mei a.s. zijn.

Vooruitlopend op de ‘toekomst’… wanneer u zaken in uw appartement wilt aanpassen of wilt laten aanleggen dan zult u dit zelf moeten regelen. De huismeester kan u zeker adviseren over de in te schakelen organisaties/bedrijven, maar is niet beschikbaar voor bijvoorbeeld het toegang verlenen tot uw huis en andere taken.

TTB > Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluitingen
Verwacht wordt dat onze aanvraag zeker zal worden goedgekeurd en dat de uitbetaling aan de individuele eigenaar in de 1e helft van april zal plaatsvinden.

Nog een paar huisregels/reminders
Laat geen zaken achter op het bankje bij de liften (ook al is dit goed bedoeld!) en het is ook niet de bedoeling om afval/etensresten/peuken te dumpen in de tuin aan de achterzijde of van de galerij te gooien op het parkeerterrein.

Verder is de huismeester in principe 24/7 bereikbaar, maar als u een niet urgent probleem heeft of een vraag die kan wachten tot de volgende (werk)dag dan is het prettg wanneer u ook rekening houdt met zijn privé-tijd, dus de avond vanaf 17:00 uur en het weekend.